Johtavan yrityksen ajattelun tulee olla rohkeaa

Joni Lampinen markkinointijohtaja, iLOQ

iLOQin kasvu nojaa vahvaan läsnäoloon ja maineeseen

Asenne ja yrityskulttuuri vaikuttavat merkittävästi kasvuun. Rohkea markkinointi ja brändinrakennus ovat auttaneet iLOQia jatkamaan vahvaa kasvua. Strategiset yhteistyökumppanuudet, digitalisaation vahvistaminen ja maantieteellinen keskittyminen olivat keskeisiä markkinointihankkeita, jotka veivät liiketoiminnan seuraavalle tasolle.

Kansainvälisen tunnettuuden rakentaminen strategisten kumppanuuksien avulla

iLOQ nauttii haastajan ja uudistajan roolistaan, mutta pienen pelaajan rooliin emme tyydy. Toimimme aina johtajan tavoin. Asenteemme ja mentaliteettimme on osa iLOQin yrityskulttuuria. Kunnianhimomme on sisäänrakennettua. Strategisten liiketoiminta- ja markkinointikumppaneiden tunnistaminen ja hyödyntäminen ovat johtaneet uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin ja rakentaneet bränditietoisuutta. iLOQin yhdistäminen muihin globaalisti toimiviin yhteistyökumppaneihin on parantanut näkyvyyttämme, uskottavuuttamme ja mainettamme.

iLOQin yhdistäminen muihin globaalisti toimiviin yhteistyökumppaneihin on parantanut näkyvyyttämme, uskottavuuttamme ja mainettamme.”
Joni Lampinen, markkinointijohtaja, iLOQ

Yhteistyö Kimi Räikkösen kanssa oli ainutlaatuista. Hän ei ainoastaan tehnyt iLOQia näkyväksi, vaan oli tärkeä osa iLOQin sisäistä kulttuuria ja toimintoja. Alusta lähtien tiesimme, että yhteistyökumppanuus olisi kaikkien yhteinen asia iLOQilla. Vuoden kestänyt sisäinen ”Race to 100 million” -kampanja oli loistava esimerkki siitä, että hyvä toteutus yhdistää koko kansainvälisen organisaation. Kunnianhimoisista liiketoimintatavoitteista ja strategisista toiminnoista koottiin kilpailukausi, johon kuului tarkastuspisteitä sekä näyttäviä esityksiä, joita järjestettiin yrityksenlaajuisessa juhlassa Bay Arenalla Leverkusenissa Saksassa. Leverkusenin tapahtuma oli myös oivallinen tilaisuus toivottaa Kimille antoisia eläkepäiviä.

Yhteistyö bundesliigajoukkue Bayer 04 Leverkusenin kanssa juontaa juurensa menestykkääseen liiketoimintasuhteeseen, joka johti myös markkinointikumppanuuteen. Yhteistyö tarjoaa iLOQille näkyvyyttä ja verkostoitumismahdollisuuksia sekä Saksassa että maailmanlaajuisesti. Jalkapallo on maailman tunnetuimpia urheilulajeja, ja saksalainen liiga yksi maailman parhaista.

Digitaalisen markkinoinnin hyödyntäminen

Näkyvyytemme ja tunnettuutemme lisääntyessä on meidän pidettävä huolta siitä, että vastaamme lupauksiimme ja täytämme kasvavat odotukset. Tämän vuoksi segmentti- ja tuotemarkkinointimme tulee tarjota lupaamaamme lisäarvoon ja asiakasetuihin liittyvät tiedot. iLOQ on systemaattisesti kehittänyt digitaalisia valmiuksiaan niin markkinoinnissa kuin myynnissäkin. Tämä tarkoittaa investointeja digitaalisiin markkinointikanaviimme ja markkinointiautomaatioon. ROI-pohjaisen markkinointistrategiamme kehittäminen on johtanut myös yrityksen ensimmäisen data-analyytikon rekrytoimiseen, ja näin voimme tehdä myynti- ja markkinointitoiminnastamme yhä datalähtöisempää.

Digitaaliseksi syntyneenä yrityksenä haluamme varmistaa, että hyödynnämme uusinta teknologiaa ja mahdollisuuksia kaikissa yrityksen toiminnoissa.”
Joni Lampinen, markkinointijohtaja, iLOQ

Digitaalisten valmiuksien kehittäminen liittyy vahvaan läsnäoloon sosiaalisessa mediassa, joten digitaaliset kanavamme ja alustamme ovat täysin integroituja. Pystymme seuraamaan potentiaalisen asiakkaan polkua esimerkiksi LinkedInistä verkkosivuillemme ja aina asiakkuudenhallintaan asti. Näemme, onko henkilöön oltu yhteydessä ja johtiko yhteydenotto kauppoihin. Digitaalinen teknologia auttaa meitä jatkossakin hiomaan toimintojamme ja varmistamaan, että saamme tuottoa markkinointi-investoinneistamme. Digitaaliseksi syntyneenä yrityksenä haluamme varmistaa, että hyödynnämme uusinta teknologiaa ja mahdollisuuksia kaikissa yrityksen toiminnoissa, ei ainoastaan tuote- ja ratkaisukehityksessä. Tämä tarkoittaa viimeisimmän teknologian, kuten Microsoft Azuren, lisäämistä arsenaaliimme.

Alueellisen markkinoinnin ja myyntivalmiuksien kehittäminen

Kolmas suuri harppaus iLOQin markkinointivalmiuden kehityksessä toteutui organisaatiomuutosten myötä vuonna 2021. iLOQ on vahvistanut markkinointia kohdennetuilla sisällöillä ja toimenpiteillä eri maantieteellisillä markkinoilla. Lisäksi se on luonut muutamia aluemarkkinointipäällikön toimia, jotka vastaavat paikallisista toiminnoista Pohjoismaissa, Keski- ja Etelä-Euroopassa sekä uusilla markkinoilla ja vientimaissa, joissa ei ole paikallista myyntikonttoria.  Nämä markkinaspesifit markkinointitoimenpiteet tukevat paikallista liiketoimintaa sekä kasvattavat iLOQia kokonaisuutena. Tällaista kehitystä pääkonttoriin keskitetyllä markkinoinnilla ei pystyttäisi saavuttamaan.

Teknologiayrityksenä meillä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet, ja vuosittain olemme avanneet uusia toimistoja useisiin maihin. Pidämme vauhtia yllä myös tulevaisuudessa. Äskettäin rekrytoimme ensimmäisen työntekijän Dubaihin ja olemme avaamassa Puolaan ensimmäistä myyntikonttoria. Haluamme varmistaa palvelukykymme myös alueilla, joilla ei vielä ole iLOQin myyntikonttoreita, joten olemme vahvistaneet vientitiimiämme. Odotamme innolla uutta kansainvälisen kasvun ja laajenemisen vuotta ja jatkamme kehitystyötä. Näin voimme varmistaa, että markkinointityökalumme, käytäntömme ja ponnistelumme tukevat jatkuvaa menestystämme.