Saksan Karlsruhessa perhekoteja rakentava Siedlungswerk Baden e.V. -yhdistys ja heidän 24 osuuskunnan verkostonsa on valinnut digitaalisen iLOQ S10 -lukitusjärjestelmän tulevaisuuden ratkaisukseen. Osuuskunta haluaa hillitä alueen nopeasti nousevia vuokrahintoja ja nvestoi siksi vahvasti uusien, kohtuuhintaisten perhetalojen tuotantoon. Vuonna 2017 Siedlungswerk Baden eV:n hallitus ilmoitti, että iLOQin järjestelmä asennetaan sen kumppaniverkostossa yli 3 000 vuokra-asuntoon vuodesta 2018 alkaen.

iLOQin valintaan vaikuttivat digitaalisen ratkaisun uudenaikaisuus ja markkinoiden korkein turvallisuustaso. “Meidän pitää pysytellä ajan hermolla”, Sebastian Merkle toteaa. Hänelle oli tärkeää se, että digitaalinen ratkaisu toimii täysin ilman paristoja. “Meille yksi tärkeimmistä syistä iLOQin valintaan oli se, että järjestelmä toimii ilman paristoja. Paristojen vaihtaminen olisi yksinkertaisesti vienyt liikaa työntekijöiden aikaa.”

Osuuskunta arvosti myös ratkaisun turvallisuutta, erityisesti avainten häviämisen suhteen. Järjestelmän asennus uuteen rakennukseen on helppoa ja nopeaa, ja lisäksi kadonneen avaimen kuolettaminen ja uuden ohjelmointi tapahtuu muutamalla hiiren napsautuksella. Ensimmäiset 200 asuntoa varustettiin iLOQ S10 -lukoilla ja -avaimilla vuonna 2017. “Kymmenen asunnon rakennuksen pääsyoikeuksien määrittämisessä kestää vain kymmenen minuuttia, ja yhden avaimen kopiointiin menee alle minuutti”, asiakaspalvelija Britta Freytag kuvaa muutosta.

Rakennusosuuskunta haluaa panostaa turvallisuuteen, helppokäyttöisyyteen ja energiatehokkuuteen. iLOQin ratkaisu sopi heille hyvin, koska se on palkittu turvallisuudestaan ja on saanut kaikki tärkeimmät turvasertifikaatit. Osuuskunta arvostaa myös lukkojen pitkää käyttöikää, sillä uudelleenohjelmoitavia lukkosylinterejä ja avaimia ei tarvitse vaihtaa. Yhdistykselle, joka koostuu 24 osuuskunnasta, joiden hallussa on kasvava määrä alueen vuokra-asunnoista, tällä on suuri merkitys.