Katseet kohti länttä

iLOQ on jo 20 vuoden ajan ollut digitaalisen pääsynhallinnan suunnannäyttäjä Euroopan markkinoilla. Nyt on tullut aika laajentaa toimintaa länteen. Rapakon taakse pääsemiseksi on tehtävä valtava loikka, myös teknologiselta kannalta – Pohjois-Amerikan markkinoille viedään täysin avaimeton ja mobiiliratkaisut.

Joni Lampinen, General Manager USA, iLOQ

Menestystä varmistamassa

Ei iLOQ sentään aivan ensimmäistä kertaa ole Pohjois-Amerikkaan lähdössä. Aiemmin olemme toimineet kriittisen infrastruktuurin markkinoilla tarjoten S50-ratkaisujamme muun muassa tietoliikenteen, energiateollisuuden ja logistiikan alojen toimijoille sekä sähköautojen latausasemien tarpeisiin. Pohjois-Amerikassa digitaalisen pääsynhallinnan ja älykkäiden asumisratkaisujen markkinat ovat jo varsin kehittyneet, ja myös kiinnostus kestävään teknologiankehitykseen ja sen painottaminen päätöksenteossa ovat kasvussa. Siksi nyt onkin hyvä hetki suunnitella ja toteuttaa markkinoille meno.

Vuoden 2022 ensimmäinen puolivuotiskausi oli kiireistä strategiasuunnittelun aikaa. Markkinoille menoaa ja kaupallista strategiaa edistettiin kumpaakin aktiivisesti, ja myös uusien ratkaisujen kehitys- ja testaustyö oli hyvässä vauhdissa. Yksi suurimpia ponnistuksia oli varmistaa, että kaikki ratkaisumme täyttävät pohjoisamerikkalaiset asuinkäytölle, kaupalliselle käytölle ja kriittiselle infrastruktuurille asetetut ANSI-standardit. Teimme myös merkittävän päätöksen siirtyä täysin avaimettomaan ja mobiiliin pääsynhallintamalliin.

Läsnäolon rakentaminen alkaa

Toisella puolivuotiskaudella oli aika laittaa huolella laaditut suunnitelmat täytäntöön. Jatkoimmekin Pohjois-Amerikan portfoliomme laajentamista muun muassa aloittamalla ensimmäiset asiakastestaukset. Oli myös aika muodostaa valtameren takaisen liiketoiminnan johtamiselle oma tiiminsä. Sain itse General Manager USA -roolin, ja rekrytoin ensimmäiset tiimiläiset. Tuotteistamme tiedottaminen ja läsnäolomme vahvistaminen ovat asialistallamme ensimmäisinä. Näitä tavoitteita edistämme muun muassa osallistumalla National Multifamily Housing Councilin Optech- ja Annual Meeting -tapahtumiin sekä turva-alan vuotuisille ISC West -messuille, jotka järjestetään Las Vegasissa.
Vuoteen 2023 tultaessa olemmekin valmiita lähtemään lännenvalloitusmatkalle. Kunnianhimoinen tavoitteemme on saada toiminta itärannikon toimipisteessämme käyntiin vuoden loppuun mennessä kymmenen hengen organisaation voimin. Jos kaikki sujuu suunnitelmien mukaan, saamme lähes tuplattua tuon luvun vuoden 2024 loppuun mennessä.

Vaiheittainen markkinavalloitus

Uuden markkina-alueen valtavuuden vuoksi markkinoille meno toteutetaan vaiheittain. Parhaillaan käynnissä olevassa ensimmäisessä vaiheessa aloittelemme toimintaamme itärannikolla New Yorkin valtavalla metropolialueella. Käymme parhaillaan keskusteluja alueen kiinteistönomistajien, isännöitsijöiden, rakennuttajien ja sijoittajien kanssa monikerroksisten asuntojen segmentillä. Luonnollisesti tarkkailemme samalla jo tulevia laajentumismahdollisuuksia esimerkiksi Teksasin osavaltiossa ja länsirannikolla.

Nykyisten rakennusten markkinoilla on meille valtavasti potentiaalia, kun vanhoja rakennuksia tuodaan älyrakennusten sarjaan digitaalisia ratkaisuja lisäämällä. Haluamme olla mukana amerikkalaisen rakennuskannan modernisoinnissa talo kerrallaan. Haluamme osallistua myös uusien asuinkiinteistöjen rakentamiseen ja tuoda lisäarvoa paitsi helppokäyttöisyyden mutta myös ympäristövaikutusten kannalta.

Valoisat tulevaisuudennäkymät

Uskomme murroksellisen paristottoman digiteknologiamme siivittävän meidät menestykseen Pohjois-Amerikan markkinoilla. Yrityssuuntausten tai lainsäädännön osalta kestävään kehitykseen ei vielä kohdistu samoja odotuksia kuin esimerkiksi Euroopassa. Koska yleinen mielipide ja kuluttajalähtöiset suuntaukset kuitenkin vaativat päästöjen vähentämistä, ratkaisumme ovat täydellisessä asemassa luomaan ja tuottamaan lisäarvoa kaikilla rintamilla näillä uusilla markkinoilla. Haluamme laajentaa toimintaamme nopeasti ja kasvaa merkittäväksi toimijaksi Yhdysvaltain ja Kanadan markkinoilla jo lähitulevaisuudessa.