Haasteet ovat sinnikkyyden mitta

Yrityksen sinnikkyys ja todelliset vahvuudet korostuvat epävarmoina aikoina, kuten iLOQillakin viime vuosina. Yrityksemme on pystynyt vuosi toisensa jälkeen kasvattamaan liiketoimintaansa ja laajentamaan kansainvälistä toimintaansa huolimatta maailmanlaajuisista haasteista, jotka ovat horjuttaneet monia yrityksiä, toimialoja ja markkinatalouttakin.

Heikki Hiltunen, toimitusjohtaja, iLOQ

Yhteistyöstä voimaa

Vuosi 2022 ei osoittautunut erilaiseksi. Paluu suhteellisen normaaliin tilanteeseen pandemiarajoitusten jälkeen on pikemminkin koonnut yrityksen yhteen ja mahdollistanut jälleen yhden erittäin myönteisen tilikauden päättymisen. ”Meillä ihmiset ovat aina olleet toiminnan keskiössä. Siksi kokoonnuimmekin yhteen heti, kun se vain oli terveysturvallisuuden näkökulmasta mahdollista. Käynnistimme uuden strategiamme Leverkusenissa Saksassa lähes koko henkilöstömme läsnä ollessa. Tunteet olivat pinnassa vahvistaessamme yhteiset tavoitteemme ja päämäärämme juuri päättyneelle vuodelle”, kertoo iLOQin toimitusjohtaja Heikki Hiltunen.

Kannattavaa kasvua

Epävakaa maailmanpoliittinen tilanne, energiakriisi ja voimakas inflaatio ovat vaikuttaneet meihin kaikkiin. Kriisien keskelläkin iLOQ jatkoi kannattavaa toimintaansa liikevaihdon kasvaessa 130 miljoonan euron tuntumaan. Liiketoiminnan lisäksi olemme kasvaneet myös yrityksenä palkkaamalla 70 uutta työntekijää ja käynnistämällä toiminnan Puolassa ja Yhdysvalloissa. Ensimmäiset sopimukset Yhdysvaltojen televiestintämarkkinoilla solmittiin jo vuoden 2022 puolella, ja myös vuodelle 2023 on odotettavissa merkkipaaluja, kun viemme täysin mobiilin ja avaimettoman pääsynhallintaratkaisumme Pohjois-Amerikkaan. Ensimmäiset rekrytoinnit paikalliseen on jo tehty.

Älykkäämmän asumisen mahdollistaja

Digitalisaation edetessä etenee myös iLOQin tuotekehitys. ”Mennyt vuosi osoitti iLOQ HOME -sovelluksemme toimivuuden, ja ensimmäisiltä käyttäjiltä saatu arvokas palaute on otettu huomioon sovelluksen versiossa 2.0.” Vahvistaakseen ja laajentaakseen älykkäiden asumisratkaisujen tarjontaansa entisestään iLOQ osti viime vuonna digitaalisiin ja interaktiivisiin ilmoitustauluihin ja varausjärjestelmiin erikoistuneen kotimaisen IT-alan yrityksen Kodinportin.

Kokonaisvaltaista kehitystyötä

iLOQin liiketoiminta keskittyy edelleen suurelta osin rakennettuihin ympäristöihin ja asuinkiinteistö segmenttiin, mutta menestyksemme on jatkunut myös yhteiskunnallisten palveluiden alalla ja etenkin kriittisessä infrastruktuurissa. ”Monikansallinen yhteistyömme Cellnexin kanssa jatkuu, ja se on tuonut meille myös uusia asiakkaita ja kumppaneita etenkin Euroopasta. Monikansallisten televiestintäasiakkaidemme kanssa pilotoitu Global Key Account -mallimme on osoittautunut toimivaksi monilla muillakin toiminta-aloilla”, Heikki Hiltunen toteaa. Toimintamalli on auttanut avaamaan uusia asiakkuuksia energiasektorilla ja tuonut meille myös ensimmäiset monikansalliset asumissektorin suurasiakkaat. ”Etsimme Global Key Account -mallimme kautta myös erilaisia uusia markkinarakoja muun muassa logistiikan alalta.”

Uusia ja vanhoja tiimiläisiä

Myös henkilöstöpuolella tapahtui vuonna 2022. Huomattavimpia muutoksia oli lähes kymmenen vuotta operatiivisena johtajana toimineen Esa Myllylän eläköityminen. ”Esa jätti isot saappaat täytettäväksi, mutta onneksi saimme Nokialta Erja Sankarin niitä täyttämään. Erja otti hoitaakseen sekä varatoimitusjohtajan että operatiivisen johtajan tehtävät, ja hänestä tuli myös johtoryhmän jäsen. Uudeksi lakiasiainjohtajaksi nimitettiin puolestaan Nokian Renkailta iLOQiin siirtynyt Jaana Klinga, joka myös liittyi johtoryhmään.

Life made limitless

”iLOQ on aina ollut uraauurtava yritys. Emme ole jääneet paikoillemme seisomaan, eikä 2023 tule olemaan poikkeus”, lupaa toimitusjohtaja Heikki Hiltunen. ”Toimintamme on laajentunut ja muuttanut muotoaan, ja samalla käytettävissämme olevat teknologiat ovat kehittyneet. Missiomme ei ole muuttunut, mutta emme enää ole sama yritys kuin 20 vuotta sitten – tai edes 5 tai 10 vuotta sitten. Siksi nyt, 20. juhlavuotenamme, on tullut aika uudistaa myös yrityskuvaamme.” iLOQissa vallitsevasta tekemisen hengestä päätellen Heikki ei ole ainoana innokas näkemään, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.